Kush beson më shumë në shtrigat, mallkimet dhe magjitë?

Besimi te shtrigat, magjia dhe magjia është më i përhapur sesa mendohej më parë, ka zbuluar një studim i ri i madh

Rreth 140,000 njerëz nga 95 vende të botës, ku jeton afërsisht gjysma e popullsisë së botës, morën pjesë në studimin e botuar në revistën PLOS ONE .

Rreth 40% e të anketuarve besojnë në shtrigat dhe magjinë

Sipas rezultateve të hulumtimit, rreth 40% e popullsisë ose rreth një miliard njerëz në vendet e përfshira në studim besojnë te shtrigat. Por autori i studimit, Boris Gershman nga Universiteti Amerikan, thekson se edhe pse një përqindje e caktuar e njerëzve besojnë te shtrigat në të gjitha vendet e anketuara, kjo përqindje nuk është e shpërndarë në mënyrë të barabartë në mbarë botën.

Për shembull, vetëm 9% e njerëzve në Suedi besojnë, dhe madje 90% në Marok. Edhe pse besimet në shtrigat dhe magjitë janë më të zakonshme në disa vende sesa të tjerat, ato “ndikojnë grupe të ndryshme sociodemografike” në secilin vend, shkruan Gershman.

Për qëllimet e kërkimit të tij, Gershman përdori një grup të dhënash të anketave personale dhe telefonike të kryera midis 2008 dhe 2017 nga Qendra Kërkimore Pew dhe organizata të tjera profesionale të sondazheve të opinionit.

Përkufizimi kryesor: Besimi në mallkimet dhe magjitë

Sondazhet përfshinin pyetje në lidhje me besimet më të gjera fetare të të anketuarve dhe besimin në magji.

Gershman vuri në dukje se të gjitha sondazhet nga të cilat ai mblodhi të dhëna përfshinin një pyetje kyçe, e cila ishte nëse të anketuarit besonin se “disa njerëz mund të mallkojnë ose magji që shkaktojnë gjëra të këqija që t’i ndodhin dikujt”.

Gershman shkruan në studimin e tij se kjo pyetje përmban një përkufizim të rëndësishëm të magjisë dhe se, falë përfaqësimit të saj në të gjitha sondazhet, ajo “siguron të vetmen mënyrë për të përcaktuar saktësisht se kush beson në magji në të gjithë kampionin e anketimit”.

Siç kemi thënë tashmë, rezultatet e studimit treguan se rreth 40% e të anketuarve në mbarë botën thanë se besonin në një përshkrim të tillë të magjisë. Kur kjo përqindje zbatohet për vendet e mbuluara nga sondazhet, rezulton se në to rreth një miliard njerëz besojnë në shtrigat dhe magjitë.

Autori thekson se përqindja aktuale e atyre që besojnë te shtrigat mund të jetë edhe më e lartë, pasi disa nga të anketuarit në sondazhet telefonike mund të kenë qenë të pakëndshme të pranojnë besimin e tyre.

Fatkeqësisht, hulumtimi nuk përfshiu dy vendet më të populluara në botë – Kinën dhe Indinë. Se çfarë përqindje do të përcaktohej në këto vende mund vetëm të spekulohet. Kina është një nga vendet më pak fetare në botë dhe India është një nga vendet më fetare. Por në të dy vendet ka besime te shtrigat dhe madje edhe persekutim të shtrigave.

Katër pyetje kyçe

Gershman shpjegon se analiza u fokusua në katër pyetje kryesore:

1) roli i besimit të shtrigave në ruajtjen e konformizmit dhe vetëqeverisjes,

2) korrelacioni i besimit te shtrigat me kapitalin social, mirëqenien psikologjike dhe botëkuptimin,

3) korrelacioni me inovacionet dhe zhvillimin ekonomik,

4) ekspozimi ndaj aksidenteve si një faktor për ruajtjen e besimit në magji.

Kush beson më pak dhe kush beson më shumë?

Të dhënat që Gershman gjeti në sondazhet siguruan, ndër të tjera, një pasqyrë të korrelacionit midis besimit në magji dhe një sërë faktorësh të ndryshëm në nivel vendi dhe individual, për shembull mosha, gjinia, vendbanimi, arsimimi, gjendja ekonomike personale, madhësia e familjes, përkatësia fetare, rëndësia e fesë dhe besimi në Zot.

Është treguar se në nivel personal, njerëzit me arsim të lartë dhe siguri më të madhe ekonomike besojnë më pak në magji.

Besimi te shtrigat lidhet pozitivisht me fenë dhe besimin në hyjni. Muslimanët besojnë disi më shumë në magji sesa të krishterët, por ky ndryshim nuk është aq i theksuar sa dallimi midis besimtarëve dhe jobesimtarëve. Ata që nuk e deklarojnë veten si anëtarë të një feje të caktuar besojnë më së paku.

Gratë besojnë në magji vetëm pak më shumë se burrat. Është interesante se nuk ka asnjë ndryshim në besim midis popullatës urbane dhe asaj rurale.

Në nivel kombëtar, besimet në magji janë të lidhura me institucione të dobëta, nivele të ulëta të besimit social dhe inovacionit të ulët, si dhe një kulturë konformiteti dhe nivele më të larta të paragjykimit brenda grupit.

Kuptimi i këtij fenomeni është i rëndësishëm për mbrojtjen e grave

Gershman thekson se studimi i hollësishëm i besimeve të magjisë ka zbatime të rëndësishme praktike. Së pari, këto besime ende çojnë në konflikt dhe persekutim në disa pjesë të botës, dhe një kuptim më i mirë i tyre, siç është kuptimi i kontekstit të tyre shoqëror, mund të ndihmojë në mbrojtjen e të akuzuarve për magji, veçanërisht gratë.

Kuptimi i besimeve të magjisë mund të jetë gjithashtu vendimtar për autoritetet, studiuesit ose grupet humanitare që përpiqen të punojnë me popullsinë lokale.

“Në përputhje me funksionin e tyre të hipotezuar për ruajtjen e rendit dhe kohezionit në mungesë të mekanizmave efektivë të qeverisjes, besimet e shtrigave janë më të përhapura në vendet me institucione të dobëta dhe lidhen pozitivisht me kulturën konformiste dhe tendencat drejt paragjykimeve brenda grupit.” Ndër dëmet e mundshme të dokumentuara të besimit në magji janë marrëdhëniet e shqetësuara shoqërore, nivelet e larta të ankthit, një pamje pesimiste e botës, mungesa e kulturës sipërmarrëse dhe aktiviteti inovativ”, shkruan Gershman.

Një gjueti shtrigash në kohët moderne

Një nga pasojat e besimit në magji është gjuetia e shtrigave. Bazuar në rezultatet e studimit, mund të thuhet se është vetëm një hap nga besimi në Zot në besimin në magji. Dhe është vetëm një hap nga besimi në magji deri në fajësimin e fqinjëve ose bashkëqytetarëve për fatkeqësitë e dikujt.

Ka disa vende që kanë ligje kundër ushtrimit të magjisë, por i vetmi vend ku ende dënohet ligjërisht me vdekje është Arabia Saudite. Në shumicën e rasteve, “shtrigat” trajtohen nga popullsia vendase me linçim apo djegie.

Shumica e të akuzuarve janë gra dhe fëmijë, por ka edhe raste të të moshuarve apo anëtarëve të grupeve dhe individëve të margjinalizuar në komunitet, si persona me albinizëm dhe persona të infektuar me HIV. Viktimat shpesh konsiderohen si barrë për komunitetin dhe dëbohen, vdesin nga uria ose vriten me dhunë. Ndonjëherë edhe familjarët e tyre e bëjnë këtë në proceset e një lloj “spastrimi social”.

Arsyet më të zakonshme për gjuetinë e shtrigave janë varfëria, epidemitë, krizat sociale dhe arsimimi i pamjaftueshëm. Por drejtuesit e gjuetisë së shtrigave, shpesh figura të shquara në komunitet ose mjekë shtrigash, gjithashtu shpesh marrin përfitime ekonomike nga praktika, për shembull duke akuzuar për ekzorcizëm ose duke shitur pjesë të trupit të të vrarëve. Së fundi, gjuetia e shtrigave mund të përdoret për t’u marrë me individë të padisiplinuar ose për të përvetësuar pasurinë e dikujt.

Në Indi, sipas një vlerësimi të vitit 2010, nga 150 deri në 200 gra vriten çdo vit për magji. Në total, rreth 2500 prej tyre u vranë në periudhën 1995-2009.

Në provincën Simbu të Papua Guinesë së Re, ka afërsisht 150 raste të dhunës dhe vrasjeve çdo vit për shkak të pretendimit të magjisë.

Në Arabinë Saudite, personat e akuzuar për magji janë zyrtarisht të persekutuar. Dy personat e fundit të dokumentuar se ishin ekzekutuar për magji ishin Amina bint Abdulhalim Nassar në 2011 dhe Moureh bin Ali bin Isa al-Asiri në 2012.

LEXO EDHE:

Back to top button