Sa humbje serioze pësoi aviacioni rus pas Operacionit “Rrjeti i Merimangës”?
Sulmi u krye duke përdorur më shumë se 100 dronë, dhe objektivi ishin bombarduesit strategjikë rusë.

Shërbimi i Sigurisë së Ukrainës (SBU) dje kreu një nga operacionet më ambicioze ushtarake në luftën me Rusinë – Operacionin “Rrjeta e Merimangës”, në të cilin sulmoi katër baza ajrore ruse: Belaya, Dzagilevo, Olenya dhe Ivanovo.
Sulmi u krye duke përdorur më shumë se 100 dronë, dhe objektivi ishin bombarduesit strategjikë që përdoren çdo ditë në sulmet ndaj qyteteve ukrainase.
Sipas burimeve të SBU-së, më shumë se 40 avionë ushtarakë rusë u dëmtuan ose u shkatërruan, duke përfshirë llojet kryesore të bombarduesve dhe avionëve të zbulimit dhe paralajmërimit të hershëm, shkruan Index.hr.
Një vit e gjysmë planifikimi
I përgatitur për më shumë se një vit e gjysmë, sulmi përfshinte logjistikë komplekse: dronët FPV u futën fillimisht kontrabandë në Rusi, dhe më pas platformat e tyre të nisjes mobile – kabina prej druri kamionësh – u vendosën fshehurazi pranë objektivave. Pikërisht në momentin e saktë, çatitë e kabinave u hapën nga distanca dhe dronët u nisën drejt objektivave ushtarake.
Siç deklaroi Presidenti ukrainas Volodymyr Zelensky, të gjithë personat e përfshirë në operacion kanë qenë jashtë territorit të Rusisë për njëfarë kohe, gjë që rriti më tej sigurinë e aksionit.
Humbje të mëdha për aviacionin rus
Sipas vlerësimeve fillestare, një sulm i tillë i planifikuar i kushton Rusisë rreth 6 miliardë euro në humbje strategjike të aviacionit. Ky operacion përfaqëson një pikë kthese në luftë – dronët ukrainas tani mund të arrijnë në prapavijën e thellë të armikut, nga ku aeroplanët ngrihen për të hedhur bomba në qytetet ukrainase. “Pandëshkueshmëria e tyre ka mbaruar”, vuri në dukje një burim i SBU-së.
Operacioni “Rrjeta e Merimangës” i Ukrainës i dha një goditje të rëndësishme aviacionit strategjik rus, veçanërisht dy llojeve kryesore të bombarduesve: Tupolev Tu-95MS dhe Tupolev Tu-22M3. Përveç kësaj, avioni i zbulimit dhe paralajmërimit të hershëm A-50U, i cili luan një rol kyç në koordinimin e sulmeve ajrore, u dëmtua gjithashtu rëndë dhe ndoshta u shkatërrua.
Tupolev Tu-95MS “Ariu”
Tupolev Tu-95MS “Ariu” është një bombardues jetëgjatë dhe i fuqishëm që ka qenë në prodhim që nga viti 1952, ndërsa modeli i modernizuar Tu-95MS hyri në shërbim midis viteve 1981 dhe 1993.
Më vonë, shumë prej këtyre avionëve u përmirësuan më tej në standardin Tu-95MSM, gjë që u lejoi atyre të mbanin më shumë raketa lundrimi. Çdo Tu-95MSM i modernizuar vlen rreth 49 milionë euro, dhe modernizimi kushton 13.8 milionë euro shtesë për avion. Këta bombardues janë bartësit kryesorë të raketave Kh-101/555, rrezja e të cilave arrin deri në 5,500 kilometra, duke i bërë ato thelbësore për sulmet ruse ndaj qyteteve ukrainase që nga fillimi i luftës.
Në sulmin ndaj bazës ajrore Olenya, të paktën katër bombardues Tu-95MS u shkatërruan pasi dronët goditën krahët e aeroplanëve me karburant dhe shtyllat e raketave, duke shkaktuar shpërthime të fuqishme dytësore. Sipas revistës Military Watch , Rusia aktualisht ka rreth 60 prej këtyre bombarduesve aktivë, por riparimet e atyre të dëmtuar do të zgjasin me muaj, duke ulur ndjeshëm aftësinë e tyre operacionale.
Tupolev Tu-22M3 “Kundërzjarr”
Tupolev Tu-22M3 “Backfire” është një bombardues supersonik që ka qenë në shërbim që nga viti 1983, dhe që nga viti 2018 shumë shembuj janë modernizuar në standardin Tu-22M3M. Modernizimi përfshinte pajisje të përparuara, një kabinë dixhitale dhe një sistem furnizimi me karburant gjatë fluturimit.
Një Tu-22M3 kushton rreth 184 milionë euro, dhe modernizimi kushton 36.8 milionë euro shtesë. Këta bombardues mbajnë raketa Kh-22 me një rreze veprimi deri në 600 kilometra, dhe pas modernizimit ato mund të mbajnë edhe raketat më të fundit si Kh-32 dhe Kinzhal.
Disa bombardues Tu-22M3 u dëmtuan në sulmin ndaj Bazës Ajrore Belaya. Sipas të dhënave nga viti 2024, Rusia kishte rreth 27 Tu-22M3 në gjendje operacionale, dhe ky sulm zvogëlon më tej numrin e tyre dhe aftësinë për të sulmuar objektivat ukrainase.
Avioni zbulues – A-50U
Përveç bombarduesit, avioni i paralajmërimit të hershëm A-50U “Mainstay” i Barry-t u dëmtua ose u shkatërrua gjithashtu në sulm.
Ky avion, i cili kushton mbi 303 milionë euro, është thelbësor për koordinimin e sulmeve ajrore dhe kontrollin e hapësirës ajrore.
Konkretisht, radari i A-50U mund të gjurmojë deri në 150 objektiva njëkohësisht, me një rreze veprimi deri në 600 kilometra për objektivat ajrore dhe 300 kilometra për objektivat tokësore.
SBU-ja tashmë i ka të tilla operacione në CV-në e saj.
“Operacioni Rrjeti i Merimangës” nuk është operacioni i parë jokonvencional i kryer nga shërbimi i sigurisë ukrainase.
Në tetor 2022, SBU goditi Urën e Krimesë, e cila u ndërtua ilegalisht nga Rusia pas aneksimit të Krimesë në vitin 2014. Shpërthimi, të cilin autoritetet ruse thanë se u shkaktua nga një kamion-bombë, dëmtoi rëndë urën që lidh Krimenë e pushtuar nga Moska me Rusinë.
Sulmi nga bombarduesit rusë, të cilët kryen sulme masive me raketa në qytetet ukrainase, më parë konsiderohej pothuajse i paimagjinueshëm. Moska u kujdes t’i mbante ato larg armëve të Kievit, si të prodhuara në vend, ashtu edhe të furnizuara nga aleatët.
Baza Ajrore Olenya ndodhet në rajonin Murmansk të Rusisë, rreth 2,000 km nga kufiri me Ukrainën. Baza Ajrore Belaya ndodhet në rajonin Irkutsk të Rusisë, në Siberinë juglindore, më shumë se 4,000 km në lindje të vijës së frontit. Këto dy aeroporte ishin ndër më të goditurat gjatë operacionit të së dielës.
Një aspekt tjetër i rëndësishëm i “Rrjetit të Merimangës” është zgjedhja e armëve. Kievi përdori dronë FPV që prodhohen në masë në Ukrainë dhe përdoren dhe vlerësohen gjerësisht nga ushtria për shkak të çmimit të tyre të përballueshëm.
Dronët FPV zakonisht kushtojnë vetëm disa qindra euro, ndërsa avioni rus A-50 i drejtuar nga radari, i cili thuhet se u rrëzua së bashku me avionë të tjerë, vlen më shumë se 300 milionë euro. Këshilltari i Presidentit ukrainas dhe ish-Ministri i Industrive Strategjike, Oleksandr Kamyshin, deklaroi se prodhuesit ukrainas kanë kapacitet për të prodhuar më shumë se 5 milionë dronë FPV në vit.