Si funksionon një tualet avioni dhe Wi-Fi në 12,000 metra: Shkenca e mahnitshme që qëndron pas saj

Si të lidheni me internetin ndërsa fluturoni me një shpejtësi prej më shumë se 800 kilometra në orë? Si përgatiten pijet e nxehta në lartësi të mëdha? Si funksionon një tualet avioni në një lartësi prej 12,000 metrash?

Këto janë gjëra që udhëtarët rrallë i mendojnë, por janë gjëra të përditshme në aeroplan. Sa më e zakonshme të jetë secila, aq më e vështirë është të performosh në ajër. Al St. Germain, një konsulent i industrisë së linjave ajrore që ka punuar për linja ajrore, duke përfshirë Delta dhe United të Amerikës, thotë se është shumë e mrekullueshme kur fillon të kuptosh se si funksionojnë segmentet e ndryshme të avionëve.

“Kur shikoni pothuajse çdo gjë në një aeroplan, kupton se sa shumë duhet nga një këndvështrim inxhinierik, madje edhe për të marrë një vakt. “Gjithçka është dy herë më e vështirë në një aeroplan sesa në tokë,” tha ai.

Tualeti

Përdorimi i ujit të shpëlarjes në tualetin e avionit është i ndaluar për shkak të kufizimeve të peshës së avionit. Në vend të kësaj përdoret ajri. Përkatësisht, presioni diferencial i ajrit, i patentuar nga James Kemper në 1975, përdoret për shpëlarje. Kontejnerët e mbeturinave të tualetit zakonisht ndodhen në pjesën e pasme të avionit dhe ndonjëherë në pjesën e përparme të avionit.

Kur shtypet butoni i shkarkimit, valvula në fund të tualetit hapet, duke e lidhur atë me tubin e vendosur nën tas. Tubi i përmendur dhe ena për feçe janë nën presion, që do të thotë se me hapjen e valvulës krijohet një vakum që tërheq atë që ndodhet brenda guaskës.

“Është si fshesa juaj me korrent. Kur shtypni butonin, valvula hapet. “Pasi hapet valvula, ajo tërheq gjithçka në guaskë”, thotë inxhinieri britanik i aeronautikës Nigel Jones.

Sipas tij, efekti i vakumit ekziston vazhdimisht derisa avioni është duke fluturuar, por nuk dëgjohet derisa të hapet valvula. Megjithatë, kur avioni është në tokë, nuk ka presion diferencial, që do të thotë se shpëlarja e predhave nxitet nga një pompë që krijon një vakum në rezervuar. Ndërsa avioni ngrihet, presioni diferencial rritet, krijohet natyrshëm një vakum dhe pompa ndalon së punuari.

Jones përmendi se tualetet janë të veshura me Teflon, që do të thotë se asgjë nuk ngjitet me to sepse presioni diferencial largon gjithçka shumë shpejt. Linjat ajrore zgjedhin sa tualete duan në bord dhe ku ndodhen. Megjithatë, ekziston një numër minimal i tualeteve, i cili varet nga madhësia e avionit. Linjat ajrore mund të kërkojnë që ky numër të jetë më i lartë se minimumi.

Natyrisht, kontejnerët e mbushur me jashtëqitje duhet të zbrazen dhe zbrazja pas uljes së avionit. Është një proces 50-vjeçar, por edhe në këtë segment po shtyhen kufijtë. Gjegjësisht, ato kufij janë shtyrë nga kompania japoneze Jamco me 50% të tregut të tualetit të avionëve. Jamco prodhon bidete të integruar për 8 linja ajrore dhe ishte e para që prodhoi lavamanë dhe rubineta higjienike pa prekje, në aeroplanin Boeing 787.

Akull blu

Akulli blu quhet shkarkimi aksidental i ujërave të zeza nga avionët. Jones theksoi se nuk ka pasur asnjëherë shkarkim të qëllimshëm të ujërave të zeza. Por kur ndodh një rrjedhje në tubin e shkarkimit, çdo lëng që del nga rezervuari ngrin automatikisht sepse temperaturat e ajrit janë shumë nën zero gradë Celsius.

Kjo ndodhte shpesh deri në vitet ’80, kur një aeroplan ndalohej të ngrihej nëse kishte rrjedhje në tualetin e avionit. Megjithatë, incidente ende ndodhin. Kështu, në vitin 2021, një banor pranë aeroportit Heathrow pranë Londrës u spërkat me feces nga një aeroplan. Ndodhi sepse avioni ishte afër tokës, dmth. ai nuk ishte në një lartësi ku temperatura është e ulët.

Jones vuri në dukje se ndonjëherë duhen ditë për të rregulluar një tualet, sepse ai ka një sistem kompleks hidraulik. Kjo mund të rezultojë që avioni të duhet të ndalohet derisa të zgjidhet problemi.

Ushqime të nxehta

Disa janë të pakënaqur me sa kohë duhet për të marrë një vakt të nxehtë në aeroplan. Megjithatë, duhet mbajtur mend se këto ushqime përgatiten në një tub metalik – një avion që lëviz në një lartësi prej 12,000 metrash. Përgatitja e një vakti në një aeroplan është një proces kompleks me rregulla të rrepta higjienike.

Ushqimet përgatiten nga kompanitë e kateringut që zakonisht punojnë në aeroporte, përpara se të dërgohen në aeroplan. Duket e thjeshtë derisa të duhet ta ngrohësh gjithë atë ushqim. Në të njëjtën kohë, ushqimi për fluturime të gjata shpesh ngrihet.

Jones vuri në dukje se shumica e furrave të avionëve mund të përdorin konvekcion ose avull për ngrohje, dhe furrat mund të përdoren për 40 ose 50 vakte në të njëjtën kohë. Ai kujtoi se një aeroplan i madh mund të ketë nga 10 deri në 12 furra. Gjatë natës, kur avioni është i tokëzuar, kontrollohet që furrat të jenë ndezur. Kur avioni ngrihet, ato fiken plotësisht.

“Avioni ka nevojë për fuqi të plotë motori për t’u ngritur. Kjo është arsyeja pse furrat nuk ndizen. “Kur avioni arrin një lartësi të caktuar, atëherë furrat mund të ndizen”, shpjegoi Jones.

Pajisjet ftohëse janë në një qark tjetër, kështu që ato nuk fiken kurrë. Përndryshe, do të ishte një recetë për helmim nga ushqimi.

Pije te nxehta

A ju kanë këshilluar ndonjëherë që të mos pini çaj apo kafe ndërsa jeni në aeroplan? Por pyetja është se sa e bazuar është kjo këshillë. Përkatësisht, uji në aeroplan për përgatitjen e pijeve të nxehta nuk është i ambalazhuar, por është ujë nga rezervuari, i cili përdoret për të gjithë aeroplanin – nga tualeti në kuzhinë.

Jones theksoi se për të bërë çaj ose kafe përdoret ujë që nxehet deri në një pikë ku të gjitha bakteret vriten. Përveç kësaj, uji trajtohet para se të hyjë në rezervuar. Për shembull, uji në Boeing 787 trajtohet me dritë ultravjollcë.

Lidhje Wi-Fi

Shumë njerëz e marrin aksesin në internet si të mirëqenë. Por sa e lehtë është të ruash një lidhje interneti ndërsa udhëton në ajër me një shpejtësi prej 800 kilometrash në orë?

“Është një teknologji mjaft e thjeshtë. “Ka një antenë në majë të avionit që lidhet gjithmonë me satelitët që janë në harkun gjeostacionar,” shpjegon Don Bachman, CEO i Viasat, i cili ofron internet Wi-Fi për afro 10,000 fluturime në ditë.

Por ka vetëm një sfond inxhinierik. Avionët Wi-Fi të Viasat marrin sinjale nga satelitët 36,000 kilometra mbi Tokë, të vendosur përgjatë ekuatorit. Duhet nga një muaj deri në gjysmë viti që satelitët të jenë në një hark ose orbitë gjeostacionare. Kur satelitët janë në harkun gjeostacionar, ata mund të mbulojnë një të tretën e Tokës. Për shembull, nëse keni nevojë të fluturoni nëpër botë, do t’ju duhen tre satelitë, dhe Viasat ka 18.

Bachmann gjithashtu thekson se pasagjerët rrallë vërejnë kur një antenë aeroplani humbet lidhjen me një satelit dhe lidhet me një satelit tjetër. Thënë kështu, është e dukshme kur duhet një kohë e gjatë për të shkëputur ose vendosur një lidhje. Kjo ndodh kur satelitët janë më larg njëri-tjetrit.

Shpejtësia e internetit gjatë fluturimit mund të arrijë më shumë se 100 megabit për sekondë, por pasagjerët zakonisht kanë shpejtësi interneti nga 20 deri në 40 megabit për sekondë. Bachmann kujton se kjo shpejtësi është e mjaftueshme për të parë filma dhe/ose seriale në Netflix. Për shembull, Viasat vlerëson se 100,000 njerëz në 1,800 fluturime e panë Super Bowl për 4 orë.

Lidhja Wi-Fi nuk ndërhyn në komunikimin e rëndësishëm në aeroplan dhe mund të përdoret edhe nga pilotët. Dhe ndërsa lidhja me Wi-Fi duket si një e dhënë sot, ajo ka ekzistuar për 20 vitet e fundit, duke filluar me iPhone si pajisja që Bachmann thotë se ndryshoi gjithçka.

Ajri i pastër në 12000 metra

Furnizimi me ajër të pastër në aeroplanë është një tjetër çështje kyçe. Përkatësisht, filtrat HEPA përdoren në aeroplanë, dhe HEPA është një akronim në anglisht, domethënë një shkurtim për “mbajtjen e grimcave shumë efektive”. Përveçse janë standarde në aeroplanë, këta filtra janë standard edhe në dhomat e operacionit.

Sipas Agjencisë Amerikane për Mbrojtjen e Mjedisit (EPA), këta filtra mund të heqin të paktën 99.7% të pluhurit, polenit, mykut, baktereve dhe të gjitha grimcat e tjera të ajrit deri në 0.3 mikron.

Jones vuri në dukje se në të kaluarën ajri furnizohej në avion nga motorët e avionëve dhe duhej të ftohej nga kondicionerët. Megjithatë, me avionët më të rinj si Boeing 787, ky nuk është rasti. Në vend të kësaj, ata kanë kompresorë të integruar që marrin ajrin nga një burim i jashtëm. Ajri i tillë pastrohet me filtra HEPA.

Çdo kabinë avioni funksionon në një sistem të ndryshëm, që do të thotë se është e mundur të ulni temperaturën në klasën e biznesit dhe ta ngrini atë në klasën ekonomike, ose anasjelltas. I gjithë sistemi është projektuar për t’i bërë pasagjerët sa më të rehatshëm, raporton CNN.

LEXO EDHE:

Back to top button