Një sëmundje e re gjithnjë e më e përhapur tek fëmijët tanë: Autizmi dixhital, mit apo realitet i dhimbshëm?

Një sëmundje e re gjithnjë e më e përhapur tek fëmijët tanë: Autizmi dixhital, mit apo realitet i dhimbshëm?

Autizmi dixhital është një gjendje zhvillimore tek fëmijët që ndodh për shkak të varësisë nga ekranet dhe manifestohet përmes vështirësive në komunikim, veprimeve përsëritëse dhe stereotipike, por ndryshe nga autizmi “klasik”, i cili është një çrregullim i përhershëm, një fëmijë me këtë formë mund të kthehet në një rrugë të rregullt zhvillimore.

Autizmi dixhital ose ekranizmi mund të shpjegohet thjesht si një varësi ndaj çdo lloj ekrani – telefonave celularë, televizorit, kompjuterëve, tabletave, thotë psikologja nga “Spitali Psikiatrik për Fëmijë dhe Adoleshentë” në Zagreb, Ivana Bilić. Ajo shton se çrregullimet shfaqen deri në vitin e tretë të jetës së fëmijës.

“Ne e dimë që shkaku i autizmit dixhital është përdorimi i tepërt i ekranit dhe nuk ka një fillim të rreptë të çrregullimit në një moshë të re. Përpara se të zhvillohet varësia nga ekrani, truri i një fëmije mbistimulohet rregullisht nga përdorimi i ekranit dhe kjo shkakton stres në tru”, shpjegon ajo.

Simptomat tek fëmijët

Autizmi “klasik” është një çrregullim neurozhvillues dhe është një gjendje e përhershme tek një person, funksionimi i të cilit mund të përmirësohet me ndërhyrje të ndryshme terapeutike.

“Shkaku i tij është i panjohur, kështu që nuk mund të flasim për autizëm kongjenital. Ai fillon në fëmijërinë e hershme dhe manifestohet përmes vështirësive në komunikim dhe funksionim social, modeleve të përsëritura dhe stereotipike të sjelljes, ngurtësisë në të menduar dhe pranisë së interesave specifike”, thotë Bilić.

Rehabilituesja edukative Jelena Petranović , e punësuar në kopshtin “Pjerina Verbanac” në Labin, shpjegon se autizmi “klasik” nuk është i “shërueshëm” ndryshe nga autizmi dixhital, i cili është i tipit të kthyeshëm, që do të thotë se është e mundur që fëmija të kthehet në një kurs të rregullt zhvillimor me ndërhyrje adekuate, nëse reagohet në kohën e duhur.

“Simptomatikisht, një fëmijë me autizëm dixhital sillet sikur i përket spektrit të autizmit, domethënë ka aftësi të dobëta ose aspak të zhvilluara të të folurit dhe komunikimit – nuk i përgjigjet emrit të tij, nuk krijon kontakt me sy dhe as nuk i komunikon nevojat e tij në mënyrë joverbale”, shpjegon ajo.

Petranović thotë se edhe nëse të folurit është i zhvilluar, ai është kryesisht i ashtuquajtur skripte ose ekolali, pra përsëritje jofunksionale e teksteve nga vizatimet ose lojërat.

“Fëmija shpesh izolohet dhe nuk bashkëvepron me fëmijët e tjerë sepse nuk ka aftësi sociale të zhvilluara, dhe vetë loja është e pazhvilluar.”

Nuk i përdor lodrat në mënyrë funksionale, por ekskluzivisht për qëllime kërkimore – hedh lodra ose, për shembull, thjesht rrotullon rrotat e një makine lodër pa e drejtuar atë. Për më tepër, fëmija ka vëmendje të zhvilluar dobët dhe të shpërqendruar, dhe ndoshta disa forma të sjelljes agresive për shkak të pamundësisë për të shprehur nevojat e veta dhe rregullimit të reduktuar emocional për shkak të modelit të sjelljes së varur.

Pasojat nëse gjendja nuk trajtohet

Nëse prindërit i njohin simptomat e autizmit dixhital tek fëmija i tyre, Bilić thotë se mund të kontaktojnë pediatrin kompetent ose shërbimin profesional në kopsht/shkollë, i cili do t’i këshillojë dhe ndoshta do t’i referojë për ekzaminime shtesë ose procedura terapeutike.

Ajo këshillon në këtë rast që të kufizohet përdorimi i të gjitha ekraneve nga fëmija dhe të jetë konsistent në zbatimin e vendimit se sa dhe kur lejohet t’i përdorë ato. Është gjithashtu e dobishme për ta që të tregojnë me shembullin e tyre se kur dhe sa e përshtatshme është përdorimi i teknologjisë.

Petranović shton se terapia e të folurit dhe trajtimet e rehabilitimit kanë rezultuar të jenë metoda efektive – koha në dysheme, terapia ABA, duke përfshirë fëmijët në kopsht nëse nuk e kanë ndjekur atë, dhe aktivitete të ndryshme sportive ose shoqërore. Ai shpjegon se terapitë janë të suksesshme nëse ka një reagim në kohë dhe nëse prindërit bashkëpunojnë me profesionistët.

“Terapitë janë joefektive nëse fëmija vazhdon të kalojë kohë para ekraneve në shtëpi dhe prindërit në përgjithësi nuk ndjekin udhëzimet dhe këshillat e ekspertëve”, shton ajo.

Petranović përshkroi gjithashtu një rast të një djali i cili ishte i ekspozuar ndaj telefonave celularë dhe tabletave që nga mosha gjashtë muajsh.

“Edhe pse kishte një natyrë jashtëzakonisht të gëzuar, ai nuk komunikonte me fëmijë të tjerë, nuk luante fare me lodra dhe kishte aftësi shumë të dobëta në të folur dhe gjuhë. Prindërit reaguan kur fëmija, atëherë tre vjeç, i cili ishte para një telefoni celular në një situatë jashtëzakonisht të rrezikshme, nuk e ngriti shikimin nga ekrani. Ata iu drejtuan ekspertëve dhe i hoqën plotësisht ekranet. Pas dy vitesh terapie të të folurit dhe terapi rehabilitimi, fëmija përvetësoi plotësisht modelet e sakta të zhvillimit”, përshkroi Petranović.

Ajo shtoi se ky është një shembull i prindërve që nuk ishin vërtet të vetëdijshëm për efektet e dëmshme të ekraneve dhe reaguan në kohë.

Pasojat e ekspozimit ndaj ekraneve

Bilić thotë se në punën e tij të përditshme, ai mund të vërejë pothuajse çdo ditë se si fëmijët kalojnë gjithnjë e më shumë kohë në telefonat celularë dhe në internet, si dhe në të gjitha ekranet e tjera.

“Krahasuar me vitet e kaluara, më duket se kjo kohë është më e gjatë”, thotë ajo, duke shtuar se pasojat e ekspozimit ndaj ekranit përfshijnë vështirësi në të nxënë dhe kujtesë, vëmendje, gjumë, çrregullime të sjelljes (reagime të dhunshme, agresivitet, tolerancë më të ulët ndaj frustrimit) dhe çrregullime në rregullimin e emocioneve. “Në praktikë, vështirësitë me vëmendjen dhe përqendrimin, aftësitë grafomotorike dhe shkrimi i palexueshëm i dorës, vështirësitë në marrëdhëniet me bashkëmoshatarët, funksionimin familjar, shpërthimet agresive dhe madje edhe çrregullimet depresive dhe të ankthit janë gjithnjë e më të zakonshme në praktikë, si tek fëmijët më të vegjël ashtu edhe tek ata më të rritur”.

 

LEXO EDHE:

Back to top button