Teoria e mendjes: Pse disa njerëz janë më të mirë se të tjerët në vlerësimin e marrëdhënieve shoqërore?

Teoria e mendjes: Pse disa njerëz janë më të mirë se të tjerët në vlerësimin e marrëdhënieve shoqërore?

Aftësia e mendjes për të kuptuar se çfarë po mendon personi tjetër – emocionalisht, intelektualisht ose vizualisht, është një aftësi që zhvillohet gradualisht gjatë gjithë jetës.

Mendja është diçka që është e vështirë të përfshihet drejtpërdrejt. Duke menduar për mendjen, krijohen teori të shumta për besimet, vlerat, emocionet, motivimet, proceset e mendimit dhe të ngjashme. Bashkëveprimi me njerëzit e tjerë, dhe madje vetëm të mendosh për ta, na bën të mendojmë për atë që mendojnë ose ndiejnë njerëzit e tjerë. Konsiderata të tilla quhen teori të mendjes „ “. Ndodh kur racionalizojmë, kur përpiqemi të ndërgjegjësohemi për vendimet dhe ndjenjat tona të mëparshme, përpiqemi të kuptojmë se kush jemi vërtet.

Ky aktivitet i trurit është parashikimi ynë për qëllimet e njerëzve të tjerë, të cilët në të vërtetë na ndihmojnë në marrëdhëniet tona me njerëzit e tjerë. Teoria e mendjes gjithashtu na ndihmon të vlerësojmë mendimet e njerëzve të tjerë dhe na ndihmon të kuptojmë kur të tjerët janë të gabuar ( për shembull nëse kanë ide të gabuara ). E gjithë kjo na jep mundësinë për të ndikuar në mendimin e dikujt tjetër, dhe shpesh për të qenë pjesë e një keqkuptimi.

Duke përdorur teori të mendjes, ne mund të njohim nëse dikush po thotë të vërtetën apo jo. Ne përcaktojmë me lehtësi burimet e sjelljes së njerëzve të tjerë, madje i kuptojmë shumë mirë të tjerët dhe i simpatizojmë me lumturinë dhe pikëllimin e tyre. Teoritë e mendjes janë gjithashtu thelbësore për artin dhe fenë – të besosh në perëndinë e diellit kërkon që fuqia jonë të imagjinojë diçka që nuk është e pranishme, por ata janë gjithashtu përgjegjës për sa miq kemi. Shkurt, teoritë e mendjes kanë implikime të forta kulturore. Sipas antropologut evolucionar Robin Dunbar të Universitetit të Oksfordit „, këto aftësi na lejojnë ta shohim botën jo vetëm si një fenomen fizik, por edhe ta imagjinojmë ndryshe “.

Testi Sally-Anna

Idetë e para të teorisë së mendjes u shfaqën në vitet 1970, kur u zbulua një kërcim i madh njohës tek fëmijët rreth 4 vjeç. Përkatësisht, teoria e mendjes erdhi si një përfundim spontan i një eksperimenti të kryer nga Simon Baron-Cohen me studiuesit e tjerë. Studimi përfshiu disa grupe të fëmijëve të moshave të ndryshme, madje edhe një grup fëmijësh me autizëm.

Fëmijët që u intervistuan u prezantuan me një skelet me kukulla leshi, në të cilën kukulla Sally vendosi një top në shportë përpara saj, pas së cilës ajo u largua nga skena. Në mungesë të saj, kukulla Anna transferoi topin nga shporta në kutinë para saj. Pasi e bëri këtë, Sally u rishfaq në skenë dhe fëmijëve u pyetën: „ Ku do ta kërkojë Sally topin së pari? “.

Përgjigja e shumicës së fëmijëve nën moshën 4 vjeç, si dhe përgjigja e shumicës së fëmijëve me autizëm, nënkuptonin që Sally do të shikonte së pari në kutinë para Anna. Megjithëse ata mund të shihnin se ku Sally la topin, fëmijët nuk arritën ta vendosnin veten në rolin e saj. Sidoqoftë, fëmijët mbi moshën 4 vjeç mund ta kuptojnë situatën dhe të presin që Sally së pari të kërkojë topin në shportën ku ajo e kishte lënë më parë.

Teoria ende nuk arrin t’i përgjigjet pyetjes pse disa njerëz janë më të aftë të vlerësojnë marrëdhëniet shoqërore sesa të tjerët. Qasje të ndryshme kërkimore janë të nevojshme për të matur ndryshimin e aftësive. Një qasje e mundshme është përdorimi i një skaneri fMRI, i cili mund të na tregojë se cilat pjesë të trurit janë aktive në kryerjen e një funksioni të caktuar mendor. Sipas matjeve të aktivitetit të trurit me ndihmën e këtij skaneri, është arritur në përfundimin se një peizazh i quajtur kryqëzim tempoparital, i cili shtrihet në pjesën e prapme të trurit, është jashtëzakonisht i rëndësishëm për teorinë e mendjes. Përkatësisht, njerëzit në të cilët është dëmtuar kjo pjesë e trurit nuk arrijnë të zgjidhin testin Sally-Anna.

Për shembull, zhvilluesit në Institutin e Teknologjisë në Gjeorgji në Atlanta kanë zhvilluar një robot i cili është i aftë të zgjidhë me sukses një numër situatash të ngjashme, siç është testi Sally-Anna. Ky lloj projekti është fillimi i zhvillimit të inteligjencës artificiale, i cili do të jetë në gjendje të njohë mendimet dhe synimet e objekteve të ngjashme dhe madje edhe njerëzve.

Studimi i kësaj teorie është një veprimtari e zakonshme e një numri disiplinash shkencore: nga filozofia e mendjes dhe psikologjia deri te neuroshkenca. Teoria e mendjes është e rëndësishme pikërisht sepse na lejon të parashikojmë se çfarë mund të mendojë ose të bëjë dikush tjetër në një situatë të veçantë, por edhe për të na ndihmuar të shpjegojmë çrregullimet sociale dhe të komunikimit që ndodhin tek fëmijët dhe njerëzit me autizëm.

LEXO EDHE:

Back to top button